روانشناسی رنگ ها

رنگ ابزار قدرتمندی برای ارتباط است و همچنین یکی از راه هایی است که ما خود را شناسایی می کنیم. رنگ لباس ما به عنوان علامتی برای دیگران عمل می کند. به آنها می گوید ما کی هستیم. وقتی هر روز صبح لباس می پوشیم، با رنگ به عنوان یک جزء حیاتی، به خودمان می گوییم که هدفمان این است که چه کسی باشیم و چه احساسی داریم.

برای قرن‌ها، نظریه‌پردازان تلاش کرده‌اند تا معنای مرتبط با رنگ‌های مختلف را درک کنند. برخی قوانین در تاریخ افراد را از پوشیدن پالت های خاص منع کرده و ملزم کرده است. به عنوان مثال، پزشکان و پرستاران لباس های فرم مشخص را در رنگ های مشخص می پوشند. رنگ اغلب برای نشان دادن وضعیت نیز استفاده شده است. در طول دوره تودور، قوانین جمع آوری انگلستان، پوشیدن لباس زرشکی را برای افراد زیر درجه «شوالیه» منع می کرد. این گرانترین تولید بود و بنابراین برای افراد با رتبه بالاتر برای به رخ کشیدن ثروت خود بود.

شکی نیست که رنگ می تواند نقش مهمی در کمد لباس و زندگی ما داشته باشد. سوال این است که چگونه می توانیم رنگ مناسبی را انتخاب کنیم که بر خلق و خوی ما تاثیر بگذارد؟

رنگ بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست و قدرت برانگیختن احساسات و تاثیرگذاری بر رفتار را دارد. مطالعه روان‌شناسی رنگ‌ها به بررسی راه‌ هایی می‌پردازد که رنگ‌های مختلف بر افکار، احساسات و اعمال ما تأثیر می‌گذارند و چگونه می‌توان از این تأثیرات در زمینه‌های مختلف استفاده کرد.

 
قرمز
ذهن انسان ها به گونه ای ساخته شده است که انرژی و جذابیت بیشتری در افرادی که لباس قرمز می پوشند، می بینند. حتی در روانشناسی از آن به عنوان "اثر لباس قرمز" یاد می شود. این پدیده ای است که در آن زنان یا مردانی که لباس قرمز می پوشند جذاب تر و از نظر جنسی مطلوب تلقی می شوند. تحقیقات نشان می دهد که این ارتباط ممکن است ریشه در زیست شناسی داشته باشد، زیرا رنگ قرمز برای افزایش ضربان قلب، فشار خون و سایر شاخص های فیزیولوژیکی برانگیختگی شناخته شده است.
پوشیدن قرمز می تواند نشان دهد که فرد دارای اعتماد به نفس، پرشور و پرانرژی است. همچنین می تواند نشان دهد که آنها برونگرا و قاطع هستند. بنابراین کلمه کلیدی در اینجا "شور" است، اما موافقید  ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد؟

نارنجی
پس از شنیدن "نارنجی" چیزی دنج و دلپذیر را تصور کنید. این رنگ مترادف کلمه "گرما" است. وقتی فردی نارنجی می پوشد، می تواند این تصور را ایجاد کند که دوستانه، اجتماعی و صمیمی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است این رنگ را بیش از حد رنگی موردی جلب توجه بدانند. اما همه ما به یاد داریم که اولین برداشت فریبنده است.
پوشیدن رنگ نارنجی می تواند نماد انرژی، اشتیاق، خلاقیت و گرما باشد. افرادی که نارنجی می پوشند اغلب به عنوان افرادی با اعتماد به نفس، برون گرا و ماجراجو تلقی می شوند.
 
رنگ زرد
رنگ یادآور برخی از انیمیشن ها هست ، به عنوان مثال، می توانید ظاهر باب اسفنجی، پیکاچو یا مینیون ها را به خاطر بیاورید. خصوصیات شخصی آنها دوستی، خوشرویی و نزدیک بودن است. و این عالی به نظر می رسد، اینطور نیست؟
بنابراین کسانی که تصمیم به پوشیدن رنگ زرد دارند افرادی هستند که تمایل به ریسک کردن یا امتحان کردن چیزهای جدید دارند. آنها کنجکاو، مثبت هستند و با شادی، خوش بینی و خلاقیت مرتبط هستند. زرد نیز رنگی است که با هوش و وضوح ذهنی همراه است و می تواند به تحریک ذهن و بهبود تمرکز کمک کند. به همین دلیل بهتر است این کلیشه را فراموش کنید که این رنگ فقط برای کودکان است.
سبز
سبز یادآور طبیعت، گیاهان و رشد است . اما اگر عمیق‌تر بگردید، فردی را خواهید دید که سبز می‌پوشد، آرام و شاداب و دارای رشد ذهنی و جسمی باز است. او می داند که تعادل کار و زندگی چیست، بنابراین می توانید آن را از او یاد بگیرید.
سبز همچنین با امید همراه است، اما در عین حال، رنگ پول و ثروت نیز می باشد، بنابراین پوشیدن آن می تواند نشان دهد که فرد موفق است یا آرزوی آن را دارد. همچنین می تواند نشان دهنده احساس ثبات و امنیت باشد. از جنبه منفی، سبز گاهی اوقات می تواند نماد حسادت باشد، به خصوص اگر یک سایه روشن یا شیک باشد. شما باید تصویر را به عنوان یک کل تجزیه و تحلیل کنید، نه تنها از منظر رنگ.
 

آبی
آبی نشان دهنده آرامش، اعتماد و هوش در کسانی است که آن را می پوشند یا می بینند. ممکن است متوجه شوید که این رنگ در بسیاری از محیط‌های رسمی و تجاری استفاده می‌شود، زیرا حس جدیت و مسئولیت را منتقل می‌کند. افرادی که آبی می پوشند قابل اعتماد و حرفه ای تلقی می شوند، به همین دلیل است که اغلب در برندسازی شرکت ها و لباس های فرم استفاده می شود.
امروزه لباس های آبی کلاسیک و مطمئن محسوب می شوند. به هر حال، آبی رنگ مورد علاقه طراحان برای ایجاد لوگو برای بانک ها است.
 
نیلی
نیلی نشان می دهد که یک فرد خلاق، شهودی در ارتباط با احساسات خود است. نیلی اغلب با معنویت و عرفان همراه است. به گفته هندوها، نیلی با چاکرای چشم سوم مرتبط است که با شهود و ادراک مرتبط است. لباس نیلی بپوشید و مردم شما را فردی عمیق و عرفانی خواهند دید که با دنیای درونی خود هماهنگ است.
در روانشناسی، نیلی اغلب با ادراک و بینش همراه است. این یک رنگ عمیقا درونگرا در نظر گرفته می شود که می تواند خودآگاهی را تقویت کند.
 
 
بنفش
افراد بنفش پوش خلاق و غیر متعارف تلقی می شوند. آنها همیشه ایده های منحصر به فرد هستند . عاشقان بنفش مانند درونگراهای نابغه ای به نظر می رسند که بزرگترین فردیت را دارند که تا به حال شاهد آن بوده اید. مانند خود رنگ، فردی که بنفش می پوشد به خوبی قابل پیش بینی نیست.
روانشناسان همچنین متوجه شدند که افراد مبتلا به افسردگی یا استرس شدید بنفش را رنگ مورد علاقه خود می نامند و شروع به احاطه کردن خود با آن کردند. این یک الگوی ثابت نیست.
 
مشکی
افراد که به رنگ مشکی علاقه دارند پیچیدگی، قدرت و ظرافت ، در اون افراد بسیار است، نه لزوما از نظر جسمی بلکه از نظر فکری. این رنگ مورد علاقه تجارت است و کارمندان اداری برای نشان دادن اعتماد به نفس، اقتدار و جدیت خود از آن استفاده می کردند. بر اساس برخی منابع، منشأ آن در فرهنگ های غربی است.
در روانشناسی، رنگ سیاه اغلب با احساسات منفی مانند ترس، غم و اندوه همراه است. همچنین می تواند با ویژگی هایی مانند درون نگری، رمز و راز و ناشناخته همراه باشد. اما منصفانه خواهد بود که بگوییم افرادی هستند که مشکی می پوشند فقط به این دلیل که رنگ برنده ای است که بر چهره تأکید دارد. مانند بنفش، جنبه های مثبتی نیز دارد.
 
سفید
در برخی فرهنگ ها، پوشیدن سفید با عزاداری همراه است، در حالی که در برخی دیگر، با پاکی و بی گناهی همراه است. اگر در مورد ایالات متحده آمریکا یا اروپا صحبت می کنیم، سفید معمولاً در مورد خلوص و بی گناهی است. برخی دیگر بر این باورند که رنگ سفید به عنوان رنگ یک ورق کاغذ استفاده نشده، نماد شروعی جدید است، بنابراین فردی که آن را پوشیده است آماده است تا چیز جدیدی را شروع کند و همچنین برای ایده ها باز است.
وقتی کسی مرد یا زنی را می‌بیند که لباس سفید پوشیده است، ناخودآگاه آنها را سازمان‌یافته، کارآمد و دارای جزئیات می‌داند. در روانشناسی، رنگ نشان دهنده تمایل به رها کردن گذشته و حرکت به جلو با ذهنی روشن است. یک زمان عالی برای استفاده از رنگ، برای مثال، در یک جلسه یا ملاقات با افرادی است که می خواهید با آنها دوست شوید.
خاکستری
در روانشناسی، خاکستری اغلب با عملی بودن همراه است. در نظر گرفته می شود رنگ خاکستری غیر احساسی چیزی در وسط است. به همین دلیل است که افرادی که این رنگ را در لباس می بینند، پوشنده آن را چیزی غیرقابل درک می دانند. با این حال، این نامفهوم مترادف با انعطاف پذیری است. افراد خاکستری با عزیزان خود نرم هستند، اما می دانند که چگونه هنگام کار در یک موقعیت رهبری سختگیر باشند. آنها محتاط، عمل گرا و محتاط هستند، اما فقط تا زمانی که وارد شرکت مناسبی شوند. به طور کلی، افرادی که خاکستری می پوشند، اغلب به عنوان افرادی عملی و هم سطح، با ارجحیت به سنت و نظم تلقی می شوند.
 
 
 

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *